KENNETH TOMLINSON, Corporation for Public Broadcasting & Broadcasting Board of
Governors

Corporation for Public Broadcasting

From October 2003 to September 2005, Kenneth Tomlinson served as chairman of the
Corporation for Public Broadcasting (“CPB”).> On November 3, 2005, Mr. Tomlinson resigned
from the CPB Board of Directors, one day after CPB’s inspector general released a report critical
of Mr. Tomlinson’s leadership as chairman and alleging that he violated agency procedures,
federal laws, and the Director’s Code of Ethics.?

The inspector general of CPB opened its investigation into alleged violations of the
Public Broadcasting Act at the request of the ranking members of the House Committee on
Appropriations and the House Committee on Energy and Commerce.® In a scathing report, the
inspector general concluded that Mr. Tomlinson repeatedly crossed boundaries that had been set
up to protect public television and radio from political interference.* The findings of the
inspector general included:

. Mr. Tomlinson violated statutory provisions and the Director’s Code of Ethics by
dealing directly with one of the creators of a new public affairs program during
negotiations;

. Mr. Tomlinson used “political tests” as a major criteria to recruit a president and
chief executive officer for CPB, in violation of statutory prohibitions against the
use of such tests;

. Mr. Tomlinson hired a consultant to review program content for objectivity and
balance without informing the Board and signed the contract without Board
authorization;

. Executive management’s contracting for the services of lobbyists was not handled
in accordance with CPB’s contracting procedures;

! Corporation for Public Broadcasting, Office of the Inspector General, Review of
Alleged Actions Violating The Public Broadcasting Act of 1967, as Amended, Report No.
EPB503-602, p. 2 (Nov.15, 2005) [hereinafter “CPB 1G Report”]. (Exhibit 1)

21d. at I-ii; Paul Farhi, Kenneth Tomlinson Quits Public Broadcasting Board, The
Washington Post, November 4, 2005. (Exhibit 2)

¥ CPB IG Report, p. 1.

* Stephen Labaton, Ex-Chairman of Public Broadcasting Violated Laws, Inquiry
Suggests, The New York Times, December 9, 2005. (Exhibit 3)

50



. There were serious weaknesses in the corporate governance system and an
environment that allowed Mr. Tomlinson and other CPB executives to operate
without appropriate checks and balances, including top management’s attitudes
about such internal controls.®

The inspector general’s investigation also revealed that Mr. Tomlinson had hired a
consultant service and set up secret content studies of certain programs without proper board
authorization and communication of his plans to the public broadcasting community.® In
addition, Mr. Tomlinson hired a consultant to examine the objectivity and balance of the
program “NOW with Bill Moyers,” in order to show that the program was not balanced.” When
PBS, in response, took steps to balance its schedule by adding “Tucker Carlson: Unfiltered,” and
“The Journal Editorial Report,” Mr. Tomlinson declined to have the consultant evaluate those
programs and decided not to have the consultant produce a final report because, according to Mr.
Tomlinson, the results would have been damaging to public broadcasting.® The report further
revealed that Mr. Tomlinson’s involvement in selecting and intervening on behalf of The Wall
Street Journal to win a CPB contract for the weekly program, “The Journal Editorial Report,”
exceeded his role as chairman.® As part of those efforts, Mr. Tomlinson told senior staff not to
interfere with his deal to bring the show to PBS.* Finally, in emails to CPB staff, Mr.
Tomlinson told them to threaten to withhold funds from PBS if PBS did not balance its
programming.™

The report also examined Mr. Tomlinson’s involvement in the recruitment process for a
new CPB president.*> The inspector general concluded that Mr. Tomlinson was strongly
motivated by politic ideology when filling the position.*

> CPB IG Report, pp. i-ii.
°ld., p. 7.

"1d., p. 8.

°1d.

° CPB IG Report, pp. 11-12.
01d., p. 12.

1 d.

21d., p. 13.

3 CPB IG Report, p. 19.

51



Broadcasting Board of Governors

After leaving the CPB, Mr. Tomlinson continued to serve as chairman for the
Broadcasting Board of Governors (“BBG”), a position he had held since August 1, 2002 .** The
BBG is part of the State Department and oversees most government broadcasts to foreign
countries.™® In response to a congressional inquiry, the State Department’s Office of the
Inspector General conducted an investigation into allegations of misconduct by Mr. Tomlinson.*
The investigation revealed that, Mr. Tomlinson had used BBG resources to run his personal
horse racing operation.’” The State Department’s inspector general also concluded that Mr.
Tomlinson had awarded a friend contracts totaling $244,813.17 without the knowledge of other
board members and without providing any of the required documentation to verify completed
services.'® Further, the investigation found Mr. Tomlinson had directed staff to work on matters
unrelated to the BBG that involved both CPB business and other personal matters.® The report
also revealed that from 2003 through 2005, Mr. Tomlinson requested compensation in excess of
the 130-day maximum permitted by law for his position.?

After the release of the report, three members of the Broadcasting Board of Governors
offered a resolution that called for Mr. Tomlinson’s resignation.?* The resolution failed on a
party-line vote of three to three.?? On January 9, 2007, Mr. Tomlinson asked that his name not
be submitted for reconfirmation as chairman of the BBG.*®

¥ White House nominations list:
http://lwww.whitehouse.gov/news/nominations/1476.html

1> Stephen Labaton, Broadcast Chief Misused Office, Inquiry Reports, The New York
Times, August 30, 2006. (Exhibit 4)

16 U.S. Department of State, Office of Inspector General, Report of Investigation (Aug.
22, 2006) [hereinafter “State 1G Report”]. (Exhibit 5)

17 I_d., p 2.

8 1d.

¥ 1d.

20 State 1G Report, p. 2.

2 Stephen Labaton, Head of Broadcasts Board Survives Effort to Oust Him, The New
York Times, September 14, 2006. (Exhibit 6)

% 1d.

28 Paul Farhi, Broadcast Board Chairman Asks for Replacement, The Washington Post,
January 10, 2007. (Exhibit 7)

52



53



